|
|
|
Komunikacja człowiek-maszyna
ostatnia aktualizacja: 2005.09.28
Obecności i oceny
Terminarz
Zajęcia |
Opis |
1 |
Podstawy XML - wprowadzenie |
2 |
Łączenie XML z CSS |
3 |
Oddanie zadania 0 (plan strony "O mnie")
Oddanie zadania 1 (XML+CSS) |
4 |
Walidowanie XML: DTD i XML Schema |
5 |
Oddanie zadania 2 (DTD i XML Schema) |
6 |
Transformacje XSLT |
7 |
Transformacje XSLT |
8 |
Oddanie zadania 3 (XSLT) |
9 |
Grafika i multimedia w XML |
10 |
Oddanie zadania 4 (SVG) |
10-14 |
Wykonanie projektu strony "O Mnie" XML+Flash+WS+Inne |
11-14 |
Oddanie zadania 5 - strony "O Mnie" |
Zaliczenie przedmiotu
Zaliczenie otrzymuje się na podstawie 5 ocen cząstkowych za 5 kolejnych zadań.
Zadania mają różną wagę: zadania od 1 do 4 stanowią 12,5% każde, a zadanie 5 stanowi 50% oceny końcowej.
Każde zadanie ma ustalomny termin oddania w harmonogramie powyżej - spónienie o jeden tydzień powoduje obniżenie oceny o 1 stopień.
Ocena zostaje podniesiona o 1 stopień jeżeli w trakcie trwania semestru student ukończy
kurs XML na stronach Microsoftu.
Szczegółowe warunki/wymagania zaliczania zadań:
przy każdym ćwiczeniu wymagane jest aby student umiał się sprawnie posługiwać daną technologią(praktyka)
oraz odpowiadać na pytania z nią związane (teoria):
Zadanie 1 Przygotować plik XML z przykładowymi danymi oraz wyświetlić go przejrzyśie formatując za pomocą CSS.
- XML powinien mieć min 50 rekordów
- rekordy powinny być różnego typu - nie może to być kopia 50x tej samej struktury
- rekordy powinny mieć różną budowę wewnętrzną - pewne gałęzie występujace wielekrotnie lub obcionalnie
-
- min 5 poziomów zagłębienia od korzenia do najdalszego liścia
- CSS zastosuj: różne sposoby formatowania bloków
- CSS zastosuj: opisy tekstów jako bloków - ramki marginesy
Zadanie 2 - SVG
Przygotować prezentację w SVG
- ocena 3 - statyczne SVG - obrazek przezentujący możliwości tworzenia grafiiki wektorowej poprzez XML - konieczności wykorzytania, podstawowych figur oraz wielokąta oraz gradientu oraz filtrów
- ocena 4 - animacje SVG - pokazać kilka różnych rodzajów animacji (animacja położenia, kształtu oraz własności (np. koloru, gradienu lub przezroczystości)) - np. animowana karta świąteczna, baner reklamowy itp
- ocena 5 - interakcja SVG - reakcja na zdarzenia - obługa myszki - połączenie SVG z JS - np. prosta gra internetowa (kontrola stanu gry, zliczanie punków)
Zadanie 3 -DTD, XML Przygotować pliki DTD i XML Schema opisujące plik XML z zadania 1
- pliki XML musi być walidowany zewnętrzym walidatorem np.: Xerces'em
- ocena 3 za poprawane DTD
- 4 za poprawny XML Schema oraz DTD
- 5 za pokazanie w swoim XML Schema takich cudów których w żaden sposób nie da się osiągnąć z DTD
Zadanie 4 - XSLT Przygotować transformacje dla pliku XML z zadania 1 konwertującą go do pliku
HTML(TXT) i XML(SVG).
- ocena 3 za poprawaną transformatę do HTML - przy czym HTML powinien być formatowany przez CSS
- ocena 4 za poprawaną transformatę do XML - należy pokazać takie możliwości transformacji, których nie ma CSS w szczególności sortowanie danych, filtrowanie (pokazywanie tylko encji spełniających określone warunki), wyróżnianie (prezenatacja danych spełaniających określone warunki w inny sposób niż pozostałe), prezentacja atrybutów
- ocena 5 - dodatkowo należy wykonać operacje arytmetyczne na wartościach tagów - np. podsumowania kolumn w grupach, wylicznie średniej itp.
Zadanie 5 - Strona "O Mnie"
Wykonać witrynę internetową "O mnie" z wykorzystaniem poznanych technologii XML i technologii okołoXMLowych.
Strona nie musi być w całości XMLowa. Strona powinna speałniac wymagania zawarte w projekcje z zadania 0.
Aby za stronę otrzymać oceną 4 lub wyższą należy dodatkowo wykorzystać (jedno z poniższych):
- XML we Flash i ActionScript
- XML w WebServices.NET lub Mono
- XML w Java
Materiały i Linki
|
|
|
|
|